ایده (جلد)
ایده (جلد)
ایده (پشت جلد)

ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه

(دیدگاه 1 کاربر)

۱۵۰,۰۰۰ تومان

شابک ‏‏‫9786003677302
موضوع اصلی ادبیات
موضوع فرعی نقد ادبی
نویسنده اريک بورک
مترجم محسن ياوري
سال انتشار 1400
نوبت چاپ 1
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 152

ایده: 

نوشته‌ی اریک بورک

ترجمه‌ی محسن یاوری

«ایده» با عنوان فرعی «هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه» تلاش می‌کند قدرت تشخیص ایده‌ی خوب از بد و همچنین مراحل پرورش یک ایده و پخته کردن آن را به نویسندگان و علاقه‌مندان نویسندگی بیاموزد

آنچه در «ایده» انتظارتان را می‌کشد:

این کتاب راهنمای غلبه بر مهمترین بخش فرآیند نوشتن؛ یعنی بخش اول است. بیشتر نویسندگان؛ رمان‌نویسان، نمایشنامه‌نویسان، فیلمنامه‌نویسان و …. در انتخاب ایده‌ی داستان عجولانه رفتار می‌کنند تا به روند طرح و نوشتن آن برسند. و این بزرگترین دلیلی است که بیشتر پروژه‌ها در بازار پیش نمی‌روند: تم اصلی و مفهوم غالب تهیه‌کنندگان و ویراستاران را ناامید می‌کند یا حداقل تاثیر مثبتی روی آن‌ها نمی‌گذارد.

اریک بورک، هفت عنصر کلیدی داستان‌هایی را توضیح می دهد که در هر ژانر یا رسانه‌ای که ارائه شده‌اند، شانس فروش و دستیابی به مخاطبان گسترده‌ای را دارند.

اریک بورک در پیشگفتار «ایده» نوشته است:

در این کتاب، هفت عنصر را که به عقیده‏ی من باعث به‌وجودآمدن ایده‎ی موفق برای داستان می‌شوند، ارائه خواهم کرد. قبل از انجام این کار، لازم است به سه نکته اشاره‌ای سریع داشته باشم:

  1.  هدف من کمک به نویسندگانی است که به دنبال فروش آثار خود هستند و این کار را شغل حرفه‌ای خود انتخاب کرده‌اند. فیلم‌های تجربه‎گرا، نمایشنامه‌ها یا آثار داستانی ادبی یا هنری که مخاطب خیلی خاص خود را دارند، ممکن است از این حوزه خارج شوند و البته هنوز هم مورداستقبال مخاطبان خاص و اندک خود قرار بگیرند. من روی ایده‌ها‌یی جذاب برای مخاطبان عمومی، که اکثریت مخاطبان را شامل می‌شوند، تمرکز می‌کنم و این به‌معنای داستان، تئاتر، فیلم و اثری تلویزیونی است که به‎طور گسترده توزیع می‌شود و مخاطبان بسیاری دارد.
  2. من در درجه‎ی اول فیلم‌نامه‌نویس هستم. اگرچه معتقدم ایده‌های این کتاب به همان‏ اندازه برای رسانه‌های دیگر، مانند داستان و نمایشنامه هم صدق می‌کند، به‎منظور سادگی، اگر از کلماتی مانند «فیلم‌نامه» و «تماشاچی» استفاده می‌کنم، شما می‌توانید به‎جای آن از کلماتی مانند «داستان، رمان و نمایشنامه» و «خوانندگان یا مخاطبان» استفاده کنید. اگرچه منظور من از خوانندگان، بیشتر کسانی مانند ناشران هستند که باید کار شما موردتأیید آن‌ها قرار بگیرد تا ریسک سرمایه‎گذاری روی کار شما را بپذیرند.
  3.  نوشتن برای مجموعه‎ی تلویزیونی کار بسیار متفاوتی با فیلم‌نامه، رمان یا نمایشنامه است؛ زیرا به‎جای گفتن داستانی واحد با پایان مشخص، با تعداد زیادی از داستان‌های کوچک‌تر و خط کلی داستانی در تمام فصل‌ها و همین‌طور تنوع شخصیت‌های زیاد طرف هستید. بنابراین در پایان هر فصل، به‎طور ویژه درباره‌ی چگونگی به‎کارگیری اصول این کتاب برای رسانه‎ی خاص تلویزیون صحبت می‌شود.
چه کسانی باید «ایده» را بخوانند؟

نویسنده‌ی کتاب «ایده» در ابتدای اثر می‌گوید:

«اگر عاشق داستان هستید، اگر عاشق سینما یا تئاتر هستید توصیه می‌کنم این کتاب را بخوانید اما اگر عاشق نوشتن برای هر کدام از این‌ها هستید، باید این کتاب را بخوانید.»

این توصیه به‌ویژه برای نویسندگانی که هنوز به این باور نرسیده‌اند بخش عمده‌ای از سرنوشت یک اثر روایی (از قبیل داستان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و …) در مرحله‌ی پیش‌تولید آن و به‌هنگام پرورش ایده‌ی اثر رقم می‌خورد بسیار کارآمد است.

درباره‌ی نویسنده:

اریک بورک فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، مشاور فیلمنامه و وبلاگ‌نویس است که بیشتر به‌خاطر نگارش قسمت‌های متعددی از دو مجموعه‌ی «جوخه‌ی برادران» و «از زمین به ماه» که دو جایزه‌ی امی و دو جایزه‌ی گلذن گلوب را از آن خود کرده‌اند، شناخته می‌شود. بورک کار خود را در هالیوود به عنوان دستیار تام هنکس آغاز کرد و تجربه‌ی همکاری با استیون اسپیلبرگ را هم در کارنامه‌ی کاری خود دارد. بورک همچنین.به‌عنوان نویسنده با شبکه‌های تلویزیونی مطرحی همچون HBO، Playtone و TNT همکاری دارد. او در دانسگاه ملی MFA فیلمنامه‌نویسی حرفه‌ای و همچنین در UCLA نویسندگس تدریس می‌کند.

گزیده ای از ایده:

دستیابی به افراد مناسب، سخت‌ترین بخش موفقیت در نویسندگی نیست؛ بلکه قسمت سخت آن خلق اثری است که «افراد مناسب» در صورت خواندن آن هیجان‌زده شوند. این همان چیزی است که بیشتر ما هرگز کاملاً به آن دست نمی‌یابیم.

از دیگر آثار محسن یاوری که توسط نشر نیماژ منتشر شده است. می‌توان به ترجمه‌ی رمان‌‌ «بسیار بلند و فوق‌العاده نزدیک» نوشته‌ی جاناتان سَفران فوئر  اشاره کرد.

1 دیدگاه برای ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه

  1. فریال زکوی

    این کتاب بسیار عالی و کامل نوشته شده و دید کلی نویسنده رو نسبت به داستان و هر گونه ادبیات داستانی اعم از فیلمنامه و داستان کوتاه و رمان و نمایشنامه در جهت ارتقاء قلم عوض می‌کند. ترجمه‌ی بسیار روان جناب استاد محسن یاوری در این راستا بسیار موًر است

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری