این قطار به ابدیت می‌رود

کتاب این قطار به ابدیت می‌رود

شابک 9786007185599
موضوع اصلی ادبیات معاصر
موضوع فرعی شعر سپید
نویسنده محمدعلی سپانلو
سال انتشار 1393
نوبت چاپ 1
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 220

این قطار به ابدیت می‌رود

اثر محمدعلی سپانلو

«این قطار به ابدیت می‌رود» مجموعه‌شعر سپید محمدعلی سپانلو است.
ازآن جا که تهران از اصلی‌ترین عنصرهای شعر محمدعلی سپانلو بود؛ یکی از لقب‌های وی در فضای مجازی «شاعر تهران» است. او در بسیاری از شعرهایش کم و بیش به تهران اشاره‌هایی دارد، اما در سه بخش«خانم زمان»، «هیکل تاریک» و «قایق‌سواری در تهران» زادگاهش را به عنوان محور اصلی شعر و در حد یک اسطوره مطرح می‌کند.
درباره‌ی شاعر:

محمدعلی سپانلو؛ مشهور به شاعر تهران همزمان شاعر، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و مترجم بود. او اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ چشم از جهان فرو بست.

محمدعلی سپانلو بیش از شصت جلد کتاب در زمینه‌های شعر و داستان و تحقیق، به صورت تألیف یا ترجمه، منتشر کرد. در بیست سال گذشته، او به عنوان یکی از چند نماینده‌ی معدود ادبیات معاصر فارسی در بسیاری از گردهمایی‌های بین‌المللی در اروپا و آمریکا شرکت کرده و گفته می‌شود که سهمِ بزرگی در معرفی ادبیات ایران به جهانیان دارد.

سپانلو از معدود شاعران و نویسندگان ایرانی است که در دنیای ادبیات غرب نیز شناخته شده، و توانسته‌است نشان شوالیه نخل (لژیون دونور) آکادمی فرانسه، و جایزه‌ی ماکس ژاکوب را دریافت کند.

آنچه در این کتاب انتظارتان را می‌کشد:

«این قطار به ابدیت می‌رود» از ۱۷ بخش تشکیل شده است. بخش اول کتاب به مصاحبه‌ی رسول رخشا و علی مسعودی‌نیا با محمدعلی سپانلو اختصاص دارد.

نخستین دفتر شعر این مجموعه «آه… بیابان» نام دارد که اشعار سپانلو تا سال ۱۳۴۲ را در بر می‌گیرد. نام بخش بعدی «خاک» است که شاعر آثارش تا سال ۱۳۴۴ را در آن گردآوری کرده است.

اما اشعار سپانلو در سال ۱۳۴۶ در بخش «رگبارها» و سال ۱۳۴۷ در «پیاده‌روها» خواندنی شده‌اند. «سندباد غایب» به اشعاری از محمدعلی سپانلو اختصاص دارد که از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۲ سروده شده‌اند. بعد نوبت به «هجوم» و «نبض وطنم را می‌گیرم» می‌رسد که به سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ مربوط می‌شوند.

«خانم زمان» و«ساعت امید» شعرهایی که سپانلو از سال ۱۳۵۷ الی ۱۳۶۸ سروده است را در خود جای داده است. «هیکل تاریک» نام داستانی منظوم، سروده‌ی محمدعلی سپانلو است.

بعد نوبت به دو بخش «تبعید در وطن»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «کاشف از یادرفته‌ها» و «پاییز در بزرگراه» که اشعار دهه‌ی هفتاد شاعر را شامل می‌شوند، می‌رسد. «ژالیزیانا»، «قایق‌سواری در تهران» و «افسانه‌ی شاعر گمنام» سه بخش پایانی این مجموعه‌شعر هستند.

برشی از کتاب:

قصر هزار و یک شب، در وقت دودناک

دور از زمان روشنی و بی زمانگی

خوابست و تار محکم افسانه‌ها بر اوست

این برج، در فضای خموشنده در رکوع

و آن درب، زهر خندی، پوسانده مغز و پوست.

 

دیوارها خسته و امواج قرن‌ها

افسانه‌های مات، در آوازه‌ای کهن

وز رفته‌ها که رفت

هر تازه‌ای کهن

وان باغ ژرف وحشی، با جنگل سیاه

حالی تنیده بر اوست،خشکیده عنکبوت-

چنگی که می‌نوازد در عمق خواب‌ها….

و روزهای زرین

و اضطراب‌ها

از دیگر آثار محمدعلی سپانلو که توسط نشر نیماژ منتشر شده است، می‌توان به ترجمه‌های نمایشنامه‌ی «هندی از رویاها» نوشته‌ی هلن سیکسو و رمان «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» اثر هوراس مک‌کوی اشاره کرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب این قطار به ابدیت می‌رود”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری