کتاب فرهنگ، بدن است

۳۶۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003677586
موضوع اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی
موضوع فرعی نقد و نظریه‌ی تئاتر
نویسنده
مترجم
سال انتشار 1401
نوبت چاپ 2
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 401

1

فرهنگ، بدن است

اثر

ترجمه‌ی

 

آنچه در «فرهنگ، بدن است» انتظارتان را می‌کشد:

این کتاب از یازده فصل «درباره‌ی کارگردانی»، «در باب بازیگری»، «فرهنگ، بدن است»، «جهانی شدن و تئاتر»، «اریپید در باب خشونت»، «شاه‌لیر: جهان به‌مثابه شفاخانه»، «خانه و خانواده»، «سنت و قدرت خلاقه»، «مصاحبه با تاداشی سوزوکی»، «متد سوزوکی»، تمرین مقدماتی شماره یک» و «آموزش در واسدا لیتل تیتر: متد سوزوکی» تشکیل شده است.

درباره‌ی کتاب:
تاداشی سوزوکی (زاده ۲۰ ژوئن ۱۹۳۹) کارگردان، نویسنده و فیلسوف تئاتر آوانگارد ژاپنی است.او بنیانگذار و مدیر شرکت سوزوکی توگا (SCOT) و برگزارکننده اولین جشنواره بین المللی تئاتر ژاپن (جشنواره توگا) است. او با کارگردان آمریکایی آن بوگارت، مؤسسه بین‌المللی تئاتر ساراتوگا را در ساراتوگا اسپرینگز نیویورک تأسیس کرد.او خالق «روش سوزوکی» آموزش بازیگری است که بر کار بدنی سبک و طراحی فیزیکی از رقص و عناصر تئاتر سنتی ژاپن تأکید دارد.
تاداشی سوزوکی بنیانگذار و کارگردان کمپانی سکات و خالق متد آموزش بازیگر سوزوکی علاوه بر کارگردانی آثاری مطرح در سطح جهانی، فهم ما را از کار بازیگر و فرایندهای تربیت بازیگر دگرگون ساخته است.متد آموزش بازیگر سووکی بر یکپارچگی نظام‌های جسمانی و ذهنی ابتنا دارد و فرایند آن در عین حال که دشوار، دقیق و کاملاً تکنیکی است، رهایی چشمگیری را برای هنرجو به ارمغان می‌آورد. رویکرد او که توامان درون فرهنگی است، اجراگران را قادر می‌سازد در سطوح مختلف و فضاهای متعدد فعالیت کنند.
زیباشناسی سوزوکی در فرهنگ و سنت ژاپن ریشه دارد و او در “فرهنگ، بدن است” صورت‌بندی کامل و فهم پذیری از اندیشه‌ها و باورهای خود را در اختیار خوانندگان می‌گذارد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

شاید آنچه موجب تشدید گرایش جامعه‌ی مدرن به مفدم دانستن محصول بر فرایند شده است، وابُریدن تدریجی بدن از زندگی روزمره باشد. با گذر از دوران‌های کشاورزی، صنعتی و اطلاعاتی، بدن‌های ما به‌نحو پیش‌رونده‌ای از تلاش برای بقا محروم شده‌اند. بخش زیادی از فلسفه‌ی سوزوکی در واکنش به این جسمانیت‌زدایی از نژاد انسان پرورش یافته است، که به دیده‌ی او پیامد مستفیم و بی‌واسطه‌ی اتکای تقریباً تمام‌و‌کمال تمدن معاصر بر انرژی غیر حیوانی است. سوزوکی از همان آغاز فعالیت خود در دهه‌ی ۱۹۶۰ پیش‌بینی کرد که تکنولوژی مدرن رفته رفته پرسونای فردی و گروهی ما را تحلیل خواهد برد. او تضعیف بیان جسمانی، آوایی و زبانی ما را که امروزه به‌سبب تکنولوژی هوشمند مبتنی بر اینترنت رو به وخامت گذاشته، به‌درستی پیش‌بینی کرده بود.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب فرهنگ، بدن است”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری