اسکندر (رمان وهم)

۹۸,۰۰۰ تومان

شابک 9786003677739
موضوع اصلی ادبیات
موضوع فرعی داستان خارجی
نویسنده
مترجم
سال انتشار 1401
نوبت چاپ 1
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 264

اسکندر (رمان وهم)

نوشته‌ی
ترجمه‌ی 

خلاصه داستان اسکندر :

این رمان نوشته‌ی سال ۱۹۳۲ نگاهی نیز به خطر بروز فاشیسم و استبداد هیتلری در اروپا دارد. و هرچند به روایت تاریخ پایبند می‌ماند و به سفر دراز اسکندر از ایران تا هند می‌پردازد، در طرح خود از این سردار باستانی، نقاب بزرگی را از صورت او کنار می‌زند و در پس آن انسان خودشیفته و وهم‌زده‌ای را نشان می‌دهد که با لغزیدن در راه‌هایی هرباز کج، ملت‌ها را تاوان‌پرداز خطاهای خود می‌کند.

 

محمود حدادی درباره‌ی «اسکندر رمان وهم» این‌گونه نوشته است:

کلائوس مان عمده‌ی آثار خود را در سال‌های پرسه‌گشت غربت نوشت که در آغاز بیست‌و‌هفت سالگی دچارش شده بود. اسکندر دومین رمان کلائوس مان است. در جاذبه‌ی افسانه‌های کهن اروپایی-آفریقایی-آسیایی و از آن جمله ایرانی که این شخصیت را در هاله گرفته است، نویسنده در پرداخت داستان بسیاری مستندات تاریخ‌نگاران پیشین، به ویژه آریان را ( از اسطوره و واقعیت) به خدمت می‌گیرد و به آن رنگی تا جای ممکن عینی می‌دهد. با این حال، دقت او در پیروی از تاریخ، چیزی از تمامیت متن به‌عنوان رمان نمی‌کاهد نه از زبان تصویری آن، نه از بیان عاطفی‌اش.

جایی که ابزار قدرت ناچار کارایی کمتری دارد، نقاب بزرگی از چهره‌ی این جهانگشا‌ی افسانه‌ای تاریخ کنار می‌رود و سیمای انسانی در پیش چشم می‌آید که با همه‌ی تلاش، در شکستن پیله‌ی تنهایی جاه‌طلبانه‌ی خود ناکام می‌ماند. پس در واکنش به رویا پناه می‌برد و شیفته و فریفته‌ی خودپرستی، می‌لغزد و با تاوان‌پردازی ملت‌ها به راهی می‌افتد که در آن خود و دیگران را به تباهی می‌کشد.

درباره‌ی نویسنده:
کلاوس مان (زاده ۱۸ نوامبر ۱۹۰۶ — درگذشته ۲۱ مه ۱۹۴۹) نویسنده آلمانی و پسر توماس مان بود. او بر اثر مصرف بیش از حد آرام‌بخش درگذشت.او برادر اریکا مان بود، که با او رابطه نزدیکی داشت. او بخاطر رمانش در سال ۱۹۳۶ با نام مفیستو مشهور است.
برشی از اسکندر :

زندگی اسکندر مقدونی، نظر به جهان‌گشایی‌های او در سه قاره‌ی کهن جهان، روایت‌های بسیاری یافته است. ملت‌های این سه قاره‌ هر یک بر اساس دید خود، این زندگی را بازگو کرده و اغلب آن را با افسانه آمیخته‌اند. زیرا بازگویی تاریخ، عینی باشد یا هنری، همیشه چشم‌اندازی دو سویه دارد و هربار داوری نگارنده از اوضاع زمانه خود نیز به آن راه می‌یابد. رمان حاضر نمونه‌ای گویا از این چشم‌انداز دو سویه است.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اسکندر (رمان وهم)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری