۱۲۰,۰۰۰ تومان
شابک | 9786003677395 |
موضوع اصلی | علوم انسانی |
موضوع فرعی | فلسفه |
نویسنده | لی مکاینتایر |
مترجم | نگار صابرآرا |
سال انتشار | 1400 |
نوبت چاپ | 2 |
قطع کتاب | پالتویی |
جلد کتاب | شومیز |
تعداد صفحه | 160 |
پساحقیقت
نوشتهی لی مکاینتایر
ترجمهی نگار صابرآرا
پساحقیقت ادعایی بر برتری ایدئولوژیک است که دستاندرکاران اشاعهی اخبار تلاش میکنند بهوسیلهی آن آدمها را وادار کنند تا بدون توجه به شواهد، چیزی را باور کند.
مجموعهی استخوانهای روح دفترهاییست در باب فلسفه و نظریهی مدرن. استخوانهای روح سر آن دارد تا بازنمایی تحلیلی و دقیقی از جریانها و جنبشهای فلسفی و نظری معاصر بهدست دهد.
ما در دنیای پساحقیقت زندگی میکنیم که در آن «حقایق جایگزین» جای حقایق واقعی را گرفتند و احساسات از شواهد ارزشمندتر دانسته شدند. چگونه به اینجا رسیدیم؟ لی مک اینتایر در این کتاب توسعهی پدیدهی پساحقیقت را از انکار علم از طریق ظهور «اخبار جعلی»، از نقاط کور روانشناختی ما تا عقبنشینی مردم به «سیلوی اطلاعات» دنبال میکند.
پساحقیقت دقیقاً چیست؟ آیا این آرزو، چرخش سیاسی، توهم تودهای یا دروغگویی جسورانه است؟ مکاینتایر نمونههای اخیر را تجزیه و تحلیل میکند – ادعاهای مربوط به تعداد جمعیت مراسم تحلیف، آمار جنایات و رای مردم – و متوجه میشود که پساحقیقت ادعایی بر برتری ایدئولوژیک است که دستاندرکاران اشاعهی اخبار تلاش میکنند بهوسیلهی آن آدمها را وادار کنند تا بدون توجه به شواهد، چیزی را باور کند.
با این حال پسا حقیقت با انتخابات ۲۰۱۶ آغاز نشد. انکار حقایق علمی در مورد سیگار کشیدن، تکامل، واکسنها و تغییرات آبوهوایی، نقشه راهی برای انکار گستردهتر واقعیت ارائه میدهد. به این موارد سوگیریهای شناختی را اضافه کنید که باعث می شود احساس کنیم نتیجهگیریهای ما مبتنی بر استدلال درست است، حتی اگر چنین نیست، افول رسانههای سنتی و ظهور رسانههای اجتماعی، و ظهور اخبار جعلی بهعنوان یک ابزار سیاسی، شرایط ایدهآلی برای پساحقیقت فراهم آورده است. مکاینتایر همچنین به طرز تحریکآمیزی استدلال میکند که جناح راست در حملات خود به علم و حقایق، از پستمدرنیسم – به ویژه، این ایده که چیزی به نام حقیقت عینی وجود ندارد – وام گرفته است.
مک اینتایر استدلال می کند که ما میتوانیم با پساحقیقت مبارزه کنیم و اولین قدم در مبارزه با پساحقیقت، درک آن است.
موضوع کتاب منحصربهفرد و متفاوت است. نظریهی پساحقیقت بهوسیلهی کسانی که از کمارزششدن حقیقت نگران و پشیمان بودند متولد شد. موضوعی که اگرچه آشکارا جانبدارانه به نظر نمیآید، اما دستکم یک دیدگاه را مطرح میکند: اینکه فکتها و حقیقت در فضای سیاسی این روزها بهشدت در معرض خطرند.
پساحقیقت روح دنیای امروز است. جایی که حق و حقیقت مجال نفسکشیدن و فریاد زدن ندارند. جایی که با تعصبها، قضاوتها، پیشداوریها، زودباوریها، فکرنکردن، ندیدن و تحقیقنکردن اجازه میدهیم دیگری به جای ما فکر کند و تصمیم بگیرد و دروغ حقیقتنمایش را به ما بفروشد.
در این اثر با نخریدن و گوشندادن و باور نکردن به دروغهای حقیقتنما که جای حقیقت را گرفتهاند آشنا میشویم.
امروزه سیاستمداران، قدرتمندان و افرادی که فضای مجازی را مدیریت میکنند، با قدرت و وسایلی که در اختیار دارند ما را وادار به پذیرش بدون تفکر موضوعات میکنند.
امروزه همهی ما حقیقت را در اینترنت، مجلات و برخی رسانهها جستوجو میکنیم و باید بدانیم که تمامی اینها دستکم در اکثر موارد ابزاری غیرقابل اتکا و باورند، و اخبارشان را به نفع احزاب و سودجویان جبهههای خاص منتشر میکنند.
امیدوارم با ترجمهی این اثر سهمی هر چند کوچک در بیداری انسانها داشته باشم.
لی کامرون مکاینتایر پژوهشگر در مرکز فلسفه و تاریخ علم در دانشگاه بوستون است. کتابهای مک اینتایر به ماهیت تولید و تأیید دانش علمی پرداختهاند.
همچنین مکاینتایر نویسندهی مقالات فلسفی متعددی است. مقالات او عموماً پیرامون «فلسفه علوم اجتماعی»، «تدریس فلسفه»، «چشماندازی بر علم»، «زیستشناسی و فلسفه»، «نقد» و «نظریه و تصمیم» بوده است.
مجلهی پیشرو و مترقی «نیو استیتمنت» مقالهای تحت عنوان«چرا دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین دروغ میگویند … و چرا آنها در این کار اینقدر خوب هستند» او را ژانویهی ۲۰۱۸ منتشر کرد.
او در کتاب «پساحقیقت» که سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، محیط و جَو پیرامون مفهوم پساحقیقت را بررسی می کند. کارلوس لوزادا، منتقد واشنگتن پست، دربارهی این کتاب گفته است که مکاینتایر به طور قانعکنندهای پیگیری میکند که چگونه طرفداران «آفرینش هوشمند» و بعدتر منکران اقلیم از پست مدرنیسم برای تضعیف ادراکات عمومی از تکامل و تغییرات آبوهوایی استفاده کردند.
مک اینتایر همچنین داستانهای گمانهزن مینویسد. «گناه خوار» یکی از کتابهای هیجانانگیز مک اینتایر است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.
من یک فیلسوف هستم و هدفم نوشتن کتابهایی است که ذهن ما را درگیر کند و موضوعاتی را هدف قرار میدهم که همهی ما به آنها اهمیت میدهیم. بهویژه در آثار غیرداستانیام، به دفاع از علم در برابر همهی اشکال انکار علم و پساحقیقت علاقه دارم. وقتی به مخاطبی میرسم که هرگز فکر نمیکرد بتواند فلسفه را دوست داشته باشد اما بعد از خواندن کتابم با من حرف میزند و میفهمم به فلسفه علاقهمند شده است، هیجانزده میشوم. این روزها هنوز هم به مطالعات فلسفیام میپردازم اما بیشتر روزها میتوانم پشت میز کار خود بنشینم و درحالیکه دو ژرمن شپرد بزرگ جلوی پای من خروپف میکنند، بنویسم!
ما تنها زمانی احساس آرامش میکنیم که عقایدمان با هموطنانمان همگام باشد. اما اگر عقاید آنها اشتباه باشد چطور؟ خواه لیبرال باشیم یا محافظهکار، هیچیک از ما حقیقت را بهطور انحصاری در اختیار نداریم.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.