تئاتر و اجرای پسا-سینمایی

۳۶۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003678415
موضوع اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی
موضوع فرعی نقد و نظریه‌ی تئاتر
نویسنده
مترجم  
سال انتشار 1401
نوبت چاپ 1
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 398

1

تئاتر و اجرا پسا-سینمایی

اثر

ترجمه‌ی  

درباره‌ی کتاب:

درک امروزه‌ی ما از سینما، عمدتا متاثر از جریان‌های غالب سینمای واقع‌گرا است که بر نحوه‌ی ادراک و نحوه‌ی تماشاگری ما نه تنها در نسبت با سینما، بلکه حتی در نسبت با امر واقع  نیز اثر می‌گذارند. این جریان‌ها، شیوه‌ای از تماشاگری منفعلانه را بخ مخاطب تلقین می‌کنند؛ و این همان رویکردی است که در نظربات پسا-سینمایی مورد نقد جدی قرار می‌گیرد. با اثرپذیری تئاتر از سینما، التقاط هنر اجرا با فناوری و استفاده‌ی روز‌افزون از ابزارهای سینمایی در آثار صحنه‌ای، شاهد شیوه‌ی نوینی از اجرای صحنه‌ای هستیم که می‌توان آن را اجرای التقاطی، چندرسانه‌ای یا میانجی‌گرانه نامید. شماری از این آثار با استفاده از ابزارهای (تا پیش از این) سینمایی، به پرسش از سنت‌های غالب سینمایی، سیاست‌های ادراک پنهان در پس این آثار و نقد شیوه‌های تماشاگری پرداخته اند.

درباره‌ی نویسنده:

پی‌یتر وویچیتسکی پژوهشگر و استاد تئاتر و مطالعات اجرا در دانشگاه تحقیقاتی آبریستویث در ولز است. موضوعات تحقیقاتی این پژوهشگر برجسته زمینه‌های متعددی را شامل می‌شود: از مداقه در نظریات سیاسی و زیبایی‌شناختی با تکیه بر آرای لیوتار و دلوز گرفته تا پارادیم‌های متعدد در گفتمان علمی و شالوده‌شکنی سوژه‌ی انسانی در تئاتر. کتاب حاضر پژوهشی دست اول در واکاوی تاثیرات متقابل تئاتر، سینما و رسانه‌های دیجیتال است که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌شود. وویچیتسکی علاوه بر تدریس و پژوهش در بسیاری از پروژه‌های تئاتری بینارشته‌ای به‌عنوان آهنگ‌ساز، نمایش‌نامه‌نویس و طراح حضور داشته است.

برشی از کتاب:

گرینوی از سینمایی سخن می‌گوید که مفهوم قاب پرده را به چالش می‌کشد. او قاب پرده‌ی سینما را نوعی مرز محدودکننده می‌داند؛ محدودیتی مستطیل شکل که بر مواد بصری فیلم تحمیل شده و باعث محدودیت کثرت و وفور تجربه‌ی بالقوه بصری می‌شود.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تئاتر و اجرای پسا-سینمایی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری