صحنه‌ی تسخیر شده

۲۲۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003678330
موضوع اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی
موضوع فرعی نقد و نظریه‌ی تئاتر
نویسنده
مترجم
سال انتشار 1401
نوبت چاپ 1
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 311

1

صحنه‌ی تسخیر شده

اثر

ترجمه‌ی

درباره‌ی نویسنده:

پروفسور ماروین کارلسن(-۱۹۳۵) یکی از مهم‌ترین پژوهشگران آمریکایی در زمینه‌ی مطالعات تئاتر و اجراست که به‌عنوان استاد ممتاز در مرکز مطالعات عالی دانشگاه City University of New York اشتغال دارد. او مدرک دکترایش را درسال ۱۹۶۱ در زمینه‌ی درام و تئاتر از Cornell University دریافت کرد و از آن پس پژوهش‌هایش را بر نسبتِ تئاتر و ادبیات تطبیقی، نظریه‌ی تئاتر و تاریخ تئاتر و درامِ اروپای غربی – به ویژه قرون ۱۸ تا ۲۰ – متمرکز کرد. پیش از ورود به دانشگاه City University of New York در دانشگاه‌هایی چون Cornell Universityو Indiana University تدریس کرد.

درباره‌ی کتاب:

این کتاب با برقراری پیوند میان پویش دریافت و برهم‌کنش میان تئاتر و حافظه آشکار می‌کند که چگونه حافظه و خاطرات تماشاگران بر فرایند دریافت تئاتری تأثیر می‌گذارند. ایده‌ی اصلی کتاب این است که تئاتر، از تجلیات نخستینش تاکنون، اساساً تسخیر شده است. اگر چه در تمام فرم‌های هنری ممکن است متریال به‌کار رفته، بارها و بارها مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد، تأکید کارلسن بر این است که میان خاطرات فردفرد تماشاگران و گرایش ظاهراً جهان‌شمول نمایش‌نامه‌نویسان، بازیگران، کارگردانان، طراحان و مدیران به بازیافت عناصر روایی، ژست‌ها، مفاهیم، چیدمان های صحنه و طراحی‌های ساختمان‌ها پیوند نزدیکی وجود دارد.

برشی از کتاب:

اگر چه متن دراماتیک سنتاً یک عنصر بنیادین تئاتر قلمداد شده، متن تا زمانی که به واسطه‌ی یک بازیگر تن‌یافته نشود و پیش چشمان تماشاگران به‌نمایش درنیاید، تئاتر محسوب نمی‌شود. بااینکه نمونه‌های بسیاری از تئاترهایی که بازیگران، بدون متن سنتیِ از پیش موجود خلق کرده اند، موجود است، و نیز نمونه‌هایی (هرچند به‌ندرت) از متونی که بدون بازیگر در مقابل مخاطبان عرضه‌شده وجود دارد، متن و بازیگر عناصر اصلی تئاتر محسوب می‌شوند.

 

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “صحنه‌ی تسخیر شده”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری