درس‌گفتارهای مقدماتی درباره‌ی لاکان

۱۴۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003677661
موضوع اصلی علوم انسانی
موضوع فرعی فلسفه
نویسنده
مترجم
سال انتشار 1401
نوبت چاپ 1
قطع کتاب پالتویی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 156

درس‌گفتارهای مقدماتی درباره‌ی لاکان

نوشته‌ی

ترجمه‌ی

 

مجموعه‌ی استخوان‌های روح دفترهایی‌ست در باب فلسفه و نظریه‌ی مدرن. استخوان‌های روح سر آن دارد تا بازنمایی تحلیلی و دقیقی از جریان‌ها و جنبش‌های فلسفی و نظری معاصر به‌دست دهد.

آنچه در «درس‌گفتارهای مقدماتی درباره‌ی لاکان» انتظارتان را می‌کشد:

این کتاب از شش فصل «ناخودآگاه از فروید تا لاکان/ انوشکا گروس»، «جایگاه مرحله‌ی آینه‌ای در کار لاکان/ گری سالیوان»، « ابژه از فروید تا لاکان/ نوگا واین»، «هیستری و وسواس فکری/ آسترید گسرت»، «سفری مقدماتی در انتقال/ وینست داچی» و «تعبیر/ دارین لیدر» تشکیل شده است.

چرا باید «درس‌گفتارهای مقدماتی درباره‌ی لاکان» را خواند:
این کتاب برگزیده‌ای از درس‌گفتارهای مقدماتی درباره‌ی برخی مفاهیم اصلی روان‌کاوی از دیدگاه لاکانی است. دامنه‌ی مباحث از مفاهیم اساسی فراروان‌شناختی فرویدی تا روان‌رنجوری و ساختار بالینی و فنون روان‌کاوی شاغل و روان‌درمانگرانی با دیدگاه‌های متفاوت، فعالان حوزه‌ی هنر، رسانه‌ها، مطالعات فرهنگ و جامعه، دانشجویان و استادان حوزه‌ی آموزشی و بالینی و دیگر علاقه‌مندان به روان‌کاوی و نظریه و روش لاکان روبه‌رو شده‌اند. اندیشه‌ی چاپ برگزیده‌ای از درس‌گفتارها در واکنش به علاقه‌ی روزافزون مخاطبان و درخواست‌های مکرر برای مقالاتی از این دست شکل گرفت.
درباره‌ی نویسنده:

‌ژاک لاکان (۱۹۰۱- ۱۹۸۱)، روانکاو بلندآوازه‌ی فرانسوی، از معدود متفکران قرن بیستم است که تاثیر گسترده‌ای بر سپهر روشنفکری و علوم انسانی گذاشته است. سمینارهای او در دهه‌ی ۱۹۵۰، جایگاهی بود برای رشد و تبادل آرای فلسفی.‌ او نظریه‌ی خود را بر پای‌ی نظریه‌ی فروید بنیان گذاشت و پس از طرح “مرحله‌ی آینه‌ای”، اندیشه‌ی “بازگشت به فروید” را مطرح کرد و نه‌تنها برخی از ابداعات فروید را شرح و تفضیل داد و در آن‌ها بازاندیشی کرد، بلکه به مهم‌ترین پرسش‌ها و مسائل مبهم‌مانده و حل‌نشده در نظریه‌ی فروید بازگشت و روشی نو در بیان و تعبیر این مسائل و مفهوم آن‌ها در نظریه و عمل روانکاوی فراهم آورد.‌

گزیده ای از کتاب:

اگر آرزوی سرکوب شده راهی برای اتحاد با چیزی همخوان با ایگو پیدا کند، ممکن است ناگهان کاملاً مجاز شود.

« باید به ویژگی‌های زبانی بیمار توجه کنید. باید به بیماران اجازه دهید تداعی‌هایشان را بسازند. باید تداعی‌های آزادشان را جدی بگیرید و هرگز نباید تصور کنید که براساس برخی عقاید کلیشه‌ای درباره‌ی نمادپردازی، معنای رویاهایشان را می‌دانید. درنتیجه، می‌کوشید پیوندهای غیرعادی قافیه‌ها و همپوشانی‌های نامحتمل را بشنوید. به‌عبارت دیگر، نشانه‌هایی از این ناخودآگاه زبان‌مانند را که در گفتار فرد بازتاب می‌یابد، جست‌جو می‌کنید.»

 

 

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “درس‌گفتارهای مقدماتی درباره‌ی لاکان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری