هنر رازآلود بازیگر

هنر رازآلود بازیگر (فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر)

۴۲۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003675919
موضوع اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی
موضوع فرعی نقد و نظریه‌ی تئاتر
نویسنده ائوجینیو باربا و نیکولا ساوارزه
مترجم  علی شمس و هدا عربشاهی
سال انتشار 1399
نوبت چاپ 2
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب سخت
تعداد صفحه 436

 

هنر رازآلود بازیگر (فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر)

اثر ائوجینیو باربا و نیکولا ساوارزه

ترجمه‌ی علی شمس و هدا عربشاهی

کتاب «هنر رازآلود بازیگر»، نوشته‌ی ائوجنیو باربا، بنیان‌گذار Odin Theatre و مدرسه‌ی بین‌المللی انسان‌شناسی تئاتر (ISTA)، به‌همراه نیکولا ساوارزه، عضو هیئت‌مؤسس ISTA، ویراستی جدید از کتابی‌ست که نخستین‌بار با عنوان «آناتومی بازیگر» در سال ۱۹۸۲ منتشر و بارها به بسیاری از زبان‌ها ازجمله فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی، ژاپنی، ترکی، چکی، صربی، روسی و چینی ترجمه شده است.
درباره‌ی نویسنده:

ائوجینیو باربا کارگردان تئاتر و نویسنده اهل ایتالیا است که در دانمارک در شهر هولشتبرو زندگی می‌کند.

او مؤسس گروه تئاتر مطرح اودین تئاترت (Odin Teatret) و مدرسه‌ی بین‌المللی «انسان‌شناسی تئاتر» است که هر دوی آن‌ها در هولستبروی دانمارک واقع شده‌اند. در طول چهل‌وپنج سال گذشته یوجینیو باربا ۶۵ نمایش را با گروه اودین تئاترت و گروه تئاترو موندی کارگردانی کرده که آماده شدن برخی از آن‌ها دو سال طول کشیده‌است.

از جمله شناخته شده‌ترین کارهای او می‌توان به فرای (۱۹۶۹)، خانه پدری ام (۱۹۷۲)، خاکسترهای برشت (۱۹۸۰)، انجیل به روایت اوکزیرینکوس (۱۹۸۵)، تالابوت (۱۹۸۸)، ایتسی بیتسی (۱۹۹۱)، کائوسموس (۱۹۹۳) و میتوس (۱۹۹۸) اشاره کرد.

درباره‌ی کتاب:

آناتومی بازیگر نتیجه‌ی اولین کلاس‌های مدرسه‌ی بین‌المللی انسان‌شناسی تئاتر بود که با همکاری جمعی از استادان تئاتر، بازیگران و کارگردانان اقصی‌نقاط دنیا در شهر هولشتبرو در کشور دانمارک برگزار شده بود. سال ۲۰۰۵، این دو استاد بزرگ تئاتر ایتالیا و جهان، چاپ اول از به‌روزرسانی جدید این کتاب را با عنوان هنر رازآلود بازیگر؛ فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر برای استفاده‌ی مدرسان و دانشجویان رشته‌ی تئاتر عرضه کردند که حاصل پژوهش‌های انجام‌شده بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۴ در ISTA است.
چاپ دوم این کتاب در سال ۲۰۱۱ منتشر شد که کتاب حاضر ترجمه‌‌‌‌ای‌ست از همین چاپ. در مقدمه‌ی این کتاب، در باب اصطلاح انسان‌شناسی تئاتر آمده است: انسان‌شناسی تئاتر مطالعه‌ی رفتار انسان است که حضور فیزیکی‌ و ذهنی‌اش را در وضعیت بازنمایی سازمان‌دهی‌شده و بنابر اصولی متفاوت از زندگی روزمره به‌کار می‌گیرد. این استفاده‌ی فرا ـ روزمره از بدن آن چیزی است که تکنیک نامیده می‌شود.

از دیگر آثار علی شمس که توسط نشر نیماژ منتشر شده، می‌توان به رمان تألیفی «گزارش گمان‌شکن علی شمس از مرگ‌های فؤاد ثریا»، نمایشنامه‌ی تالیفی «وقتی خروس غلط می‌خواند/ دقیقاً مثل سبزوار بعد از عبور چنگیز» و همچنین ترجمه‌ی نمایشنامه‌های «آزادی تازه و دو نمایشنامه‌ی دیگر» نوشته‌ی استانیسلاو ویتکیه‌ویچ، «انقلاب در آمریکای جنوبی» نوشته‌ی آگوستو بوال و «نمایشنامه‌های فراموش‌شده»؛ مجموعه‌ای از شش نمایشنامه از پنج نویسنده‌ی مطرح، و ترجمه‌ی کتاب تئوریک «بداهه‌پردازی، قصه‌سازی یا هنرِ خلق چیزها» که این کتاب را به‌صورت مشترک با افسانه کمالی ترجمه کرده، اشاره کرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هنر رازآلود بازیگر (فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری