میرهولد در تئاتر

۵۴۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003677593
موضوع اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی
موضوع فرعی نقد و نظریه‌ی تئاتر
نویسنده ,
مترجم رضوانه امامی‌‏پور
سال انتشار 1401
نوبت چاپ 2
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 543

1

میرهولد در تئاتر

اثر

ترجمه‌ی

آنچه در «میرهولد در تئاتر» انتظارتان را می‌کشد:

این کتاب از هشت فصل «در جست و جوی قالب‌های تازه از سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۷»، «تئاتر سلطنتی ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۷»، «دکتر داپر توتو ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۷»، « اکتبر در تئاتر طی سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۱»، «بیومکانیک: سازه‌گرایی، گرایش به خروج از مرکز، سینمایی شدن ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۵»، «بازرس، ۱۹۲۶»، «تئاتری بیگانه ۱۹۲۷ تا ۱۹۴۰» و «سینما» تشکیل شده است.

درباره‌ی کتاب:

این کتاب مقدمه ای است بر آثار و ایده‌های میرهولد. از زمانی که این کتاب برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ منتشر شد، آثار متعددی منتشر شد و در مجموع، میرهولد در بین کارگردان‌های روسی قرن بیستم در جایگاه برتری قرار گرفت. مجموعه‌ای از نوشته‌ها و گفته‌های او به زبان‌های مختلف ترجمه شده است که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب میرهولد: مقاله‌ها، نامه‌ها، سخنرانی‌ها، گفت‌و‌گوها اشاره کرد که در مسکو در سال ۱۹۶۸ منتشر شد و شامل متن اصلی بیشتر قطعاتی است که من در این جلد گنجانده‌ام. میزان تأثیر وسولود میرهولد در تئاتر مدرن را نمی‌توان به سادگی ارزیابی کرد. او مدیریت سالن‌های تئاتر را برعهده داشت و برخی از شاهکارهای نمایشی ماندگار دوران مدرن را اجرا کرد. به پشتوانه‌ی تجربه‌اش در تدریس بازیگری موفق شد رویکردی انقلابی ابداع کند که هدف آن آماده‌سازی تئاتر فیزیکی یا بیومکانیک بود. او برجسته‌ترین گروه‌های خلاق تاریخ تئاتر را تشکیل داد. دوستانی وفادار و مخالفانی سرسخت داشت و به‌این ترتیب اغلب منتقدان و مخاطبانش از هم سوا شدند.تمایل داشت در سنت‌های بازیگری از پدیده‌های بین‌فرهنگی کمک بگیرد، پایه‌های رشد تئاتر فیزیکی و تصویری را بناکرد و این چنین تئاتر او از بسیاری از ابتکارهای برتولت برشت نیز پیشی گرفت.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

بازیگری روی صحنه دقیقاً مانند مجسمه‌ساز مقابل یک تکه خاک رس است. او باید دقیقاً همان موضوع، یعنی انگیزه‌ها و احساسات روح خود را به‌شکلی مشخص مجسم کند. ابزار بیان پیانیست اصوات تولید‌شده‌ی ساز اوست. خواننده نیز صدای خود را به‌کار می‌گیرد. بازیگر نیز از بدن، گفتار، تقلید و ژست خود بهره می‌گیرد. کاری که هنرمند مفسر اجرا می‌کند، به‌شکلی برای آفرینش خود عمل می‌کند.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “میرهولد در تئاتر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری