کتاب فرار به مهلکه، تمرین‌‌هایی در کار تئوریک

۱۴۰,۰۰۰ تومان

فرار به مهلکه، تمرین‌‌هایی در کار تئوریک

اثر روزبه صدرآرا

کتاب «فرار به مهلکه، تمرین‌‌هایی در کار تئوریک» سال ۱۳۹۷ در قالب مجموعه‌ی استخوان‌های روح منتشر شد.

مجموعه‌ی استخوان‌های روح دفترهایی‌ست در باب فلسفه و نظریه‌ی مدرن. استخوان‌های روح سر آن دارد تا بازنمایی تحلیلی و دقیقی از جریان‌ها و جنبش‌های فلسفی و نظری معاصر به‌دست دهد.

درباره‌ی نویسنده:

روزبه صدرآرا نویسنده، مترجم، ویراستار و منتقد حوزه فرهنگ و از مؤلفان و ویراستاران سابق دانشنامه جهان اسلام است. او دبیر و سرویراستار «استخوان‌های روح» نشر نیماژ است.

برشی از کتاب:
بیست مقاله‌ای که در این کتاب گنجانده شده محصول فعالیت نظری مؤلف در دهه‌ی ۸۰ است که حول دو محور گفتار نظریه و فلسفه‌ی قاره‌ای به‌طور عام و گفتار مارکسیستی به‌شکل خاص، ساخت و فرم یافته‌اند. این مقالات و به‌عبارت بهتر تمرین‌ها، از میان شماری از یادداشت‌ها و تحلیل‌ها و نقدها انتخاب شده‌اند تا محتوای نظری همبسته‌ای را تولید کنند؛ این کتاب مجموعه‌ی تمریناتی است با رویکرد سیاسی در باب فرهنگ و فلسفه‌ی مدرن از طریق خوانش سینما و ادبیات و نسبتِ بدن و سیاست از یک‌طرف و نیز بررسی آرای چهره‌های پرنفوذ فلسفه و نظریه‌ی معاصر در قرن بیستم نظیر گئورگ زیمل، جامعه‌شناس آلمانی؛ سارتر، فیلسوف فرانسوی؛ لویی آلتوسر، مارکسیست فرانسوی؛ فردریک جیمسون، مارکسیست امریکایی؛ و یا والتر بنیامین، مارکسیست آلمانی، از طرف دیگر. این کتاب عملاً به ریشه‌یابی تفکر مدرن پس از ویرانی جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

از دیگر آثار مجموعه‌ی استخوان‌های روح می‌توان به «محبوس در هزارتو یا مذاب در آسمان» نوشته‌ی شهریار وقفی‌پور، «وزارت فکر و دانش سیاست» نوشته‌یشهریار وقفی‌پور و  محرم محمدی.  «میراث فرانسوی نیچه، تبارشناسی پساساختارگرایی» نوشته‌ی آل د. شریفت و «فهم پساساحتارگرایی» نوشته‌ی جیمز ولیامز و با ترجمه‌ی  سیدمحمدجواد سیدی. «جنگ‌های حافظه» نوشته‌ی فیل مولن، سوزی اوربک و اشلی کانوی و با ترجمه‌ی سپده معتمدی. «مدرنیسم، پنج خوانش سیاسی» نوشته‌ی تری ایگلتون و فردریک جیمسون و با ترجمه‌ی محمدعلی جعفری. «آینده‌ای برای نقد» نوشته‌ی کاترین بلزی و با ترجمه‌ی حبیب رستمی. «فروید و غیراروپایی‌ها» نوشته‌ی ادوارد سعید و با ترجمه‌ی نوید حمزوی و «متافیزیک و گمانه‌سازی‌های جهان‌های برون علم» نوشته‌ی کانتن میاسو و ترجمه‌ی مدیا کاشیگر اشاره کرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب فرار به مهلکه، تمرین‌‌هایی در کار تئوریک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری