شناخت‌نامه‌ی غلامحسین ساعدی

کتاب شناخت‌نامه‌ی غلامحسین ساعدی

۹۰,۰۰۰ تومان

 

شابک 9786003673946
موضوع اصلی ادبیات
موضوع فرعی نقد ادبی
نویسنده کوروش اسدی
سال انتشار  1397
نوبت چاپ 1
زبان کتاب فارسی
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 110

شناخت‌نامه‌ی غلامحسین ساعدی

اثر کوروش اسدی

«شناخت‌نامه‌ی غلامحسین ساعدی» یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که جهان داستانی یکی از نویسندگان مهم ایرانی معاصر را توضیح می‌دهد. ساعدی یکی از نویسنده‌های محبوب کورش اسدی بود و همواره داستان‌های این نویسنده در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی اسدی، از مهم‌ترین مثال‌هایی بود که تأثیر مثبت خوانش ادبیات روز دنیا را مانند همینگوی بر روند داستان‌نویسی ایران بیان می‌کرد. کورش اسدی خود یکی از چهره‌های درخشان و بی‌مانند داستان‌نویسی ماست و توضیح و شرح و تفسیر او درباره‌ی زندگی و آثار ساعدی یکی از میراث‌های مهمی است که برای ما باقی مانده است.

درباره‌ی کتاب:

«شناخت‌نامه‌ی غلامحسین ساعدی» به تشریح زندگی و دنیای داستانی یکی از نویسندگان معاصر ما یعنی غلامحسین ساعدی اختصاص یافته است. مردی با زندگی پر فراز و نشیب و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی فراوان که نقشی به‌سزا و تاثیری غیرقابل انکار بر ادبیات کشورمان بر جای گذاشت و داستان‌ها و نمایشنامه‌های درخشانش هم چون میراثی مهم در گنجینه آثار فارسی برجای ماند. اسدی که از علاقه‌مندان به آثار ساعدی است دنیای او و ویژگی‌ها و شاخصه‌های نویسندگی‌اش را به تصویر می‌کشد.

ساعدی درگیر قصه‌بافی است. به معنای هزار و یک شبی آن. و داستان‌هایش عجیب آدم را گرفتار می‌کند که تا آخر ماجرا را دنبال کند. شروع بسیاری از داستان‌هایش با یک‌جور یکی بود یکی نبود آغاز می‌شود. آغازی که بی‌درنگ مبدل به هزارتویی از غرایب و حادثه‌های هراس‌انگیز می‌شود. حوادثی که همه بدون استثنا به فاجعه ختم می‌شود. و ساعدی در بی‌اعتنا گذشتن از کنار فاجعه چیره‌دست است. یا اگر بهتر بگویم در بی‌اعتنایی به هولی که کنار آدم‌ها ایستاده و دمی دیگر تمام هستی‌شان را به باد خواهد داد یا تسخیرشان نخواهد کرد.

درباره‌ی نویسنده:

کورش اسدی در آبادان به دنیا آمد و نوشتن را از نوجوانی آغاز کرده بود. هنگامی که به تهران مهاجرت می‌کند با هوشنگ گلشیری آشنا می‌شود و رابطه‌ای دوستانه میان آن دو شکل می‌گیرد. اسدی در سال ۱۳۹۶ خودکشی کرد. کوچه ابرهای گمشده رمانی ماندگار و جسورانه از اوست که در ادامه به مرور آن خواهیم پرداخت.

کورش اسدی مولف برگزیده:

  • جایزه‌ی گلشیری از نگاه داوران جشنواره‌ی سال ۱۳۸۳
  • برگزیده‌ی برتر نشریه‌ی تجربه ۱۳۹۵
  • برگزیده‌ی برتر داستان شیراز ۱۳۹۶
  • تقدیرشده‌ی جایزه‌ی هفت اقلیم ۱۳۹۶
  • تحسین‌شده‌ی جایزه‌ی مهرگان ۱۳۹۶
  • تقدیرشده‌ی جایزه‌ی مهرگان ۱۳۹۶
برشی از کتاب:

می‌گویند چخوف عاشق شخصیت‌های داستانش بود و آدم‌هاش را دوست داشت و این از سطر سطر آثارش پیداست. تاثیر چخوف بر ساعدی آشکار است. ساعدی هم پیداست که آدم‌هایش را دوست دارد. مهربانی از ویژگی‌های شاخص شخصیت ساعدی است، اما این هم هست که نوع دوست داشتن او، دوست داشتنی توام با وحشت است و اضطراب.

ساعدی بلاهت جماعتی گرسنه و عقیم را نمایش می‌دهد. بلاهتی که به غارت ختم می‌شود. چنگ‌ودندان‌های تیز و آماده ی دریدن خاکستر نشین های ساعدی همیشه در لحظه ی آخر ناگهان در هوا معلق می ماند آن ها می بینند که خودشان دریده شده اند. وحشت ساعدی از آن چنگ و دندان معلق مانده است. آدم های ساعدی در زخم خورده ترین حالت شان باز تحمل می کنند و می مانند.

از دیگر آثار کوروش اسدی که در نشر نیماژ منتشر شده است می‌توان به مجموعه‌داستان‌های «باغ ملی»، «پوکه‌باز» و «گنبد کبود» و رمان «کوچه‌ابرهای گمشده» اشاره کرد.

همچنین کوروش اسدی به‌همراه غلامرضا رضایی کتاب «دریچه‌ی جنوبی» که شامل ۴۸ داستان کوتاه از ۴۸ نویسنده‌ خوزستانی  و نقد و تجزیه و تحلیل ‌آن‌هاست را هم گردآوری کرده است که از سوی نشر نیماژ سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب شناخت‌نامه‌ی غلامحسین ساعدی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری