درس‌های کارگردانی یوگنی واختانگوف

۱۱۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003678279
موضوع اصلی تئاتر و ادبیات نمایشی
موضوع فرعی نقد و نظریه‌ی تئاتر
نویسنده
مترجم
سال انتشار 1401
نوبت چاپ 1
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 142

1

درس‌های کارگردانی یوگنی واختانگوف

اثر

ترجمه‌ی

درباره‌ی نویسنده:

یوگنی واختانگوف یکی از کارگردانان بزرگ تئاتر روسیه در اوایل قرن بیستم بود. نظریات او در خصوص کارگردانی و بازیگری تاثیر بسیاری بر دیگر استادان این حوزه گذاشته است. وی گرچه شاگرد استانیسلاوسکی و دوست میرهولد بود اما راه هیچ‌کدام را نرفت و در واقع شیوه‌ای بین آن دو را انتخاب کرد. نه واقع‌گرایی استانیسلاوسکی و نه تئاتروارگی میرهولد، بلکه رئالیسم خیال‌پردازانه که مصالح خود را از زندگی واقعی می‌گرفت ولی آن را با تخیل کارگردان آمیخته می‌کرد تا تئاتر را به ریشه‌های خودش بازگرداند.

به او لقب پدر اکسپرسیونیسم را داده‌اند؛ واختانگوف صحنه را با پیچ‌و‌تاب‌های خود می‌آراست که معمولا بازتاب ذهن بیمار شخصیت‌های نمایش او بودند.

درباره‌ی کتاب:

نیمه‌ی اول قرن بیستم برای تئاتر روسیه دورانی طلایی بوده است که در آن کارگردانان، نظریه پردازان، نویسندگان، بازیگران و استودیو‌های بزرگ تئاتری رشد کرده و پروبال گرفتند. افرادی همچون استانیسلاوسکی، میرهولد، نمیرویچ دانچنکو، تایرف، آنتون چخوف و… در این دوران ظهور کردند. استانیسلاوسکی مجموعه‌ای از نظریات خود را در قالب چند کتاب به رشته‌ی تحریر درآورد و شاگردان بسیاری را تربیت نمود. از جمله یوگنی واختانگوف که شاگرد، دوست و همکار او بود که بعد از آن به طور مستقل در استودیوهای مختلف شروع به کار کرد.

در سال ۱۹۱۱ تئاتر هنری مسکو نخستین کارگاه نمایش خود را به سرپرستی لئوپولد سولرژیتسکی به راه انداخت تا در درجه‌ی نخست شیوه‌ی استانیسلاوسکی را آموزش داده و به‌موازات آن به درام ناواقع‌گرا هم میدان دهد.

برشی از کتاب:

واختانگوف یاد گرفت، که وظیفه‌ی تئاتر در موقع اجرا هر نمایشنامه‌ای تلاش برای یافتن بهترین فرم است که به تقاضاهای مطرح شده پاسخ بدهد و همچنین بهترین تصویری که محتوای متن را نشان می‌دهد، به نمایش بگذارد که از این نظر نتیجه، کاری جمعی و امروزی از آب دربیاید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “درس‌های کارگردانی یوگنی واختانگوف”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری