کتاب جمشیدخان عمویم که باد همیشه او را با خود می‌برد مینیماژ

۵۰,۰۰۰ تومان

 

شابک 9786003672000
موضوع اصلی ادبیات
موضوع فرعی داستان خارجی
نویسنده بختیار علی
مترجم مریوان حلبچه‌ای
سال انتشار 1398
نوبت چاپ 4
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 136

در انبار موجود نمی باشد

جمشیدخان عمویم که باد همیشه او را با خود می‌برد

اثر بختیار علی
ترجمه‌ی مریوان حلبچه‌ای

هر فصل از کتاب «جمشیدخان عمویم، که باد همیشه او را با خود می‌برد» ماجرای قسمتی از زندگی جمشید است. سرفصل‌های این رمان عبارتند از: «سرآغاز جمشیدخان» «با جمشیدخان در میدان‌های جنگ»، «مخفیگاه‌های بارانوک»، «بازگشت به شهر»، «جمشیدخان و خدا»، «سفرهای جمشیدخان»، «خبرگزاری جمشیدخان» و «فرجام جمشیدخان»

درباره‌ی نویسنده:

بختیار علی سال ۱۹۶۰ میلادی در سلیمانیه عراق به دنیا آمد و بیش از پانزده سال به خاطر سانسور شدید،‌هیچ کدام از نوشته هایش چاپ نشدند. سال ۱۹۵۵ کردستان را ترک کرد و بعد از ۹ ماه زندگی در سوریه،‌ به آلمان رفت. بیش از بیست و پنج سال است که در آلمان زندگی می کند. ده رمان و پنج مجموعه شعر و پانزده کتاب در زمینه نقد سیاسی،‌اجتماعی،‌فلسفی و ادبی دارد. او اکنون جهانی ترین چهره ادبی کرده است که آثارش به زبان های متعددی از جمله آلمانی،‌ فرانسوی،‌ انگلیسی،‌عربی،‌ ترکی و فارسی ترجمه شده و جوایز مختلفی را کسب کرده اند.

رمان «جمشید خان عمویم که باد همیشه او را با خود می‌برد» اثری دیگر از بختیار علی است که به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده است:

  1. جایزه ی موسسه فرهنگی هنری اندیشه
  2. جایزه ی زین احمد هردی
  3. جایزه ی وزارت فرهنگ کردستان
  4. جایزه ی شیر کوبیکس

شیرکو بیکس، شاعر بزرگ کُرد درباره بختیار علی گفته است: «صدسال یکبار کسی چون او به دنیا می‌آید. بختیار علی دنیای تازه‌ای وارد ادبیات کردی کرد. او به تنهایی کار چندین نویسنده را انجام می‌دهد.»

خلاصه‌ی داستان:
عنوان کتاب داستان رمان را به خوبی مشخص می‌کند. در این رمان سالارخان داستان زندگی عمویش یعنی جمشیدخان را روایت می‌کند. سالارخان کسی بود که در بیشتر مراحل زندگی جمشیدخان همراه او بود و به خوبی از سختی‌ها و خوشی‌های زندگی او آگاه بود.

جمشیدخان اما، در ۱۷ سالگی به دلیل داشتن افکار کمونیستی توسط بعثی‌ها دستگیر و راهی زندان می‌شود. در زندان او را بسیار شکنجه و آزار می‌دهد اما جمشیدخان هیچ چیزی را فاش نمی‌کند. بنابراین بعثی‌ها شکنجه‌ را ادامه می‌دهند و در نتیجه آن توانایی جسمی جمشیدخان از بین می‌رود و او آنقدر وزن از دست می‌دهد که باد می‌تواند او را مانند یک تکه کاه جابه‌جا کند. هر بار هم که باد جمشیدخان را با خود می‌برد یک تحول و دگرگونی در جمشیدخان ایجاد می‌شود و او قسمتی از حافظه‌اش را از دست می‌دهد.

برشی از رمان:

توی دنیا هیچ شغلی مطمئن تر از قاچاق انسان نیست تا وقتی که آدما مثل حالا غمگین باشن،‌ مدام به فکر فرار از خاک خودشون می افتن. این که آدما خیال می کنن توی یه جای دیگه خوشبخت میشن،‌ یه نوع مشکلیه که از باباآدم برامون مونده.

 

از دیگر آثار بختیار علی که توسط نشر نیماژ منتشر شده است می‌توان به رمان «غروب پروانه» با ترجمه‌ی  مریوان حلبچه‌ای اشاره کرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب جمشیدخان عمویم که باد همیشه او را با خود می‌برد مینیماژ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری