من و استادم

کتاب من و استادم

۱۸۹,۰۰۰ تومان

شابک 9786003671638
موضوع اصلی ادبیات
موضوع فرعی داستان خارجی
نویسنده  الیف شافاک
مترجم صابر حسینی
سال انتشار 1399
نوبت چاپ 9
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 496

من و استادم

اثر الیف شافاک

ترجمه  صابر حسینی

رمان من و استادم در سال ۲۰۱۳ در ترکیه به انتشار رسید. این رمان از آن جهت اهمیت دارد که به واکاوی بخشی از تاریخ سلاطین عثمانی می‌پردازد. در جای‌جای رمان ردپای مردمانی از فرهنگ‌های مختلف دیده می‌شود. مردمی با مذاهب گوناگون که هرکدام به ‌شکلی بی‌طرفانه در ماجراهای داستان نقش دارند. توجه خاص شافاک به معماری اسلامی و رابطه‌ی گنبدها و مناره‌های بلند مساجد با عرفان و خداشناسی امری انکارناپذیر است.

رابطه‌ی معماری بناها با درونمایه‌های فردی معمار سینان و جهان که نیم‌نگاهی به تکامل روحی انسان برای رسیدن به خدا دارد، یکی از جان‌مایه‌های رمان من و استادم است. شاید الیف شافاک با  وارد کردن معمار سینان و جهان به جریان داستان، نظری هم به رابطه‌ی مراد و مریدی مولوی و شمس داشته است.
خلاصه داستان:

این کتاب یک رمانی تاریخی است که محور داستان آن حول شخصیت «جهان»، پسر‌بچه‌ای هندی می‌چرخد که پادشاه هند او را همراه با فیلش به دربار سلطان سلیمان عثمانی می‌فرستد. جهان در قصر سلطان سلیمان با مهرماه دختر سلطان آشنا شده و عاشق او می‌شود. دیدارهای پنهانی او با دختر سلطان، همزمان می‌شود با آشنایی جهان با معمار سینان که یکی از معماران معروف دربار سلطان سلیمان است و بسیاری از مساجد و بناهای تاریخی آن دوران را ساخته است. او در کنار معمار سینان به یادگیری فوت و فن معماری می‌پردازد و همراه با او در بسیاری از جنگ‌ها شرکت می‌کند و به ساختن پل‌ها و مسجد‌ها می‌پردازد.

رمان من و استادم داستانی است روایت محور. برخی از شخصیت‌‌های داستان واقعی و برخی دیگر خیالی هستند. شافاک سعی بر آن داشته تا با تم اجتماعی و عرفانی داستان را پیش ببرد. این کتاب تلاشی است برای آشتی دادن مذاهب و در کنار هم قرار دادن ملت‌ها.

درباره‌ی نویسنده:

الیف شافاک؛ نویسنده‌ی ترک در سال ۱۹۷۱ در استراسبورگ فرانسه به دنیا آمده است. مادرش دیپلمات بوده و از این جهت شافاک زندگی در شهرهای مختلف جهان را تجربه کرده است. او در سال ۱۹۹۸، برای کتاب «پنهان» برنده‌ی جایزه ی مولانا شد و در سال ۲۰۰۰، با نوشتن رمان «محرم»، جایزه‌ی بهترین رمان سال را از طرف کانون نویسندگان ترکیه از آن خود کرد. شافاک تا کنون ده‌ها رمان منتشر کرده است که همگی به چندین زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

برشی از رمان:

«در این دنیا سه چیز بود که به گمان او خیر و منفعتی نداشتند: آدمی که روحش را به ابلیس فروخته است، زنی که به زیباییش مغرور شده و خبری که منتظر طلوع خورشید نمی‌ماند.»

 

از دیگر آثار الیف شافاک که توسط نشر نیماژ منتشر شده است می‌توان به «عشق»، «اسکندر»، «پنهان» «سه دختر حوا» و «محرم»و صریح‌ترین و بی‌پرده‌ترین کتاب شافاک؛ یعنی «گریزان» اشاره کرد.

 

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب من و استادم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری