محبوس در هزارتو یا مذاب در آسمان

کتاب محبوس در هزارتو یا مذاب در آسمان

۹۰,۰۰۰ تومان

شابک 9786003672994
موضوع اصلی علوم انسانی
موضوع فرعی فلسفه
نویسنده شهریار وقفی‌پور
سال انتشار 1397
نوبت چاپ 1
زبان کتاب فارسی
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 149

محبوس در هزارتو یا مذاب در آسمان

اثر شهریار وقفی‌پور

کتاب «محبوس در هزارتو یا مذاب در آسمان» سال ۱۳۹۷ در قالب مجموعه‌ی استخوان‌های روح منتشر شد. در این کتاب با سلاح روانکاوی لکانی خوانشی از هنر مدرن ارائه شده است.

مجموعه‌ی استخوان‌های روح دفترهایی‌ست در باب فلسفه و نظریه‌ی مدرن. استخوان‌های روح سر آن دارد تا بازنمایی تحلیلی و دقیقی از جریان‌ها و جنبش‌های فلسفی و نظری معاصر به‌دست دهد.

درباره‌ی نویسنده:

شهریار وقفی‌پور امروزه چهره‌ای است که اهتمامی ویژه به نظریه‌ی انتقادی با خوانش لکانی دارد. متون او اعم از تألیف و ترجمه، خط نظری و سیاسی ویژه‌ای را پی می‌گیرند که مجموعه‌ی مکتوبات او را شناسه‌دار می‌کنند و به‌شکل پروژه‌ای بازمی‌شناسانند. وقفی‌پور از اواخر دهه‌ی ۷۰ بدین‌سو متونی نوشته و ترجمه کرده که منطق لکانی آن‌ها در حکم قلب تپنده و هسته‌ی سخت استدلالی‌شان بوده و این مرز او با سایر هم‌نسلانش است که در حوزه‌ی نظریه‌ی انتقادی قلم زده‌اند. رجوع او به گستره‌ی هنر مدرن نیز همبسته با همان منطق یا هسته‌ی استدلالی پیش‌گفته است. این کتاب می‌کوشد با تکیه بر آرای ژاک لکان روان‌کاو فرانسوی به مقولات مفهومی هنر مدرن چون مالیخولیا و بیگانگی و بی‌خانمانی و روان‌پریشی و خشونت و غیره بپردازد.

آنچه در «محبوس در هزارتو» انتظارتان را می‌کشد:

کتاب شامل ۱۳ مقاله به هم پیوسته است. عناوین فصول سیزده‌گانه کتاب به ترتیب به این شرح است:

«بازگشت هیولا»، «هنر مدرن به مثابه پایان هنر»، «هنر مدرن: بیگانگی، هراس، بی‌خانمانی»، «خشونت امر مقدس، آرمانشهر فاشیسم»، «هنر مدرن: ماخولیا و روان پریشی»، «فرشته تاریخ، فرشته هنر»، «هنر مدرن و ماشین»، «سیمپتوم: وحشت ابژه، ساخته شدن سوژه»، «معترضه‌ی امر بینابینی»، «قانون: درونِ بیرون یا بیرون درون؟»، «نگاه ابژه»، «نگاه و نقاشی» و «las meninas و نقاشی به مثابه بازنمود بازنمایی».

گزیده ای از کتاب:

مشخص‌ترین وجه ممیزه‌ی ماخولیا از ماتم و سوگواری را باید در ارتباط با ابژه دانست. به عبارت درست تر، در ماخولیا ما با اندوه و تالمی انتقال‌ناپذیر و برزبان نیامدنی روبه‌روییم. اینکه فرد ماخولیایی در اندوه خویش غرقه است و نمی‌تواند آن را به قلمرو اجتماعی‌نمادین بکشاند. چراکه درواقع، در ماخولیا فرد در جهانی پیشااودیپی به‌سر می‌برد و هنوز به جهان نمادین وارد نشده است. به عبارتی، در سوگواری فرد یا سوژه با ابژه رویاروی است. حال آنکه در ماخولیا، فرد (که گرفتار فرایندهای اولیه است) با «چیز» سروکار دارد.

از دیگر آثار شهریار وقفی‌پور که توسط نشر نیماژ منتشر شده است. می‌توان به ترجمه‌ی رمان‌های «کفن جیب ندارد» نوشته‌ی هوراس مک‌کوی، «دوست مرحوم من» نوشته‌ی آندره‌ی کورکوف  و «بلید رانر» نوشته‌ی فیلیپ کی.دیک. ترجمه‌ی مجموعه‌داستان‌های «سرزمین اکتبر» نوشته‌ی ری برادبری و «غم» نوشته‌ی دونالد بارتلمی. مجموعه‌ی ترانه‌‌ی «از هر ملوانی خواستی بپرس» که شامل آثاری از لو رید، باب دیلن، دیوید بوئی، تام ویتس، نیک کیِو، رابرت پلنت، اور ماسا و … می‌شود. تالیف رمان «فصل‌های دوزخی انتهای اتوبان ۶۱» و مجموعه‌داستان‌های «آگراندیسمان» و «سبک‌های حسادت» و کتاب دیگر تالیفی در حوزه‌ی فلسفه به نام «وزارت فکر و دانش سیاست»، اشاره کرد.

از دیگر آثار مجموعه‌ی استخوان‌های روح می‌توان به «فرار به مهلکه، تمرین‌هایی در کار تئوریک» نوشته‌ی روزبه صدرآرا. «میراث فرانسوی نیچه، تبارشناسی پساساختارگرایی» نوشته‌ی آل د. شریفت و «فهم پساساحتارگرایی» نوشته‌ی جیمز ولیامز و با ترجمه‌ی  سیدمحمدجواد سیدی. «جنگ‌های حافظه» نوشته‌ی فیل مولن، سوزی اوربک و اشلی کانوی و با ترجمه‌ی سپده معتمدی. «مدرنیسم، پنج خوانش سیاسی» نوشته‌ی تری ایگلتون و فردریک جیمسون و با ترجمه‌ی محمدعلی جعفری. «آینده‌ای برای نقد» نوشته‌ی کاترین بلزی و با ترجمه‌ی حبیب رستمی. «فروید و غیراروپایی‌ها» نوشته‌ی ادوارد سعید و با ترجمه‌ی نوید حمزوی و «متافیزیک و گمانه‌سازی‌های جهان‌های برون علم» نوشته‌ی کانتن میاسو و ترجمه‌ی مدیا کاشیگر اشاره کرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب محبوس در هزارتو یا مذاب در آسمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری