قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است

قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟

۱۲۴,۰۰۰ تومان

شابک 9786003676619
موضوع اصلی علوم انسانی
موضوع فرعی تاریخ و سیاست
نویسنده رابرت آ دال
مترجم داود سپاهی
سال انتشار 1399
نوبت چاپ 1
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 144

 

قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟

نوشته‌ی رابرت آ دال

ترجمه‌ی داود سپاهی

رابرت دال در «قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است» به‌اختصار درباره‌ی نقائص قانون اساسی آمریکا، می‌پردازد. او در جایگاه یک استاد دانشگاه کارآزموده و باتجربه، انتقاد از قانون اساسی را در چارچوبی قرار می‌دهد که خواننده به‌اختیار خود می‌تواند به سؤالات فکر کند و در جست‌وجوی پاسخ خود به راهکارهای عملی هم فکر کند. درواقع، پس از خواندن و تعمق در سؤالات مطرح‌شده خواننده وارد بحث می‌شود، به‌گونه‌ای که خود می‌تواند سؤالات دیگری مطرح کند.

آنچه در «قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است» انتظار شما را می‌کشد:

این کتاب از هفت فصل «پرسش‌‌های بنیادی، «بنیان‌گذاران چه‌چیزی را نمی‌توانستند بفهمند؟، «قانون اساسی الگو: تصور باطل آمریکایی»، «انتخاب رئیس‌جمهوری، «نظام قانون اساسی چقدر خوب عمل می‌کند؟»، «امکان قانون اساسی دموکراتیک‌تر» و «برخی تأملات درمورد چشم‌انداز قانون اساسی دموکراتیک‌تر» تشکیل شده است.

رابرت دال در جریان سخنرانی‌های کاسل در ییل پیرامون «قانون اساسی آمریکا» به این نتیجه رسید که بهتر است این بحث‌ها را در کتابی گردهم آورد.

سخن مترجم:

. نویسنده در این کتاب می‌گوید:

… درنهایت کشور دموکراتیک نمی‌تواند برای حفظ آزادی‌های خود به نظام قانون اساسی خود متکی باشد. فقط می‌تواند به اعتقادات و فرهنگ مشترک نخبگان سیاسی، حقوقی و فرهنگی آن و شهروندانی که پذیرای نخبگان‌اند، متکی باشد.

از مزایای این نوع نگاه انتقادی به موضوعی اساسی در روابط حکومت و مردم بیان مستقیم و غیرمستقیم مسئولیت شهروندی نسبت به ایفای نقش در زندگی سیاسی خود است. یعنی زندگی شهروند در مطالبه‌ی حقوق و کسب آن خلاصه نمی‌شود. شهروند مسئول علاوه بر شرکت در تعیین سرنوشت خود، حداقل با مشارکت انتخاباتی، پیوسته در جست‌جوی راهکارهای بهتر برای رسیدن به بهترین شکل حکومت است تا علاوه بر تلاش شخصی برای فراهم آوردن زندگی مناسب برای خود، آینده‌ی فرزندان خود را نیز تضمین کند.

درباره‌ی نویسنده:

رابرت دال، صاحب‌نظر برجسته علوم سیاسی و پشتیبان سرسخت نظریه‌ی دموکراسی بود. او ۲۱ کتاب پیرامون فرضیه‌ها و اصول دموکراسی، مسایل ایجاد دموکراسی و چگونگی مشارکت و تمرین آن تألیف کرده‌است. حاصل این تحقیقات و تألیفات این است که دموکراسی که آرزوی بشر بوده‌است هنوز از صورت ایده‌آل خارج نشده و آرزویی مشابه ایجاد مدینه فاضله است.

پروفسوردال نقش مهمی در تولد رشته‌ی علوم سیاسی ایفاکرد. وی یکی از پیشگامان استفاده از «تکنیک‌های تجربی در مطالعات علوم سیاسی» محسوب می‌شد. او که استاد برجسته و ممتاز علوم سیاسی دانشگاه ییل بود کتاب‌های متعددی را در زمینه دموکراسی، سیاست خارجی، کنگرهای ایالات متحده، رفاه، قانون اساسی ایالات متحده و موضوعات و عناوین بسیار دیگر قلم زد.

علاوه برآن، دکتردال برای نخستین بار یک واژه جدید به نام «پلی آرشی» (در فارسی به چندسالاری ترجمه شده است) را برای دموکراسی مدرن و غیرمتمرکز به کار برد. یکی از برجسته‌ترین کارهای دال «عمومی کردن» علم سیاست بود.

برشی از کتاب:

چرا امروز باید مقید به سندی باشیم که بیش از دو سده قبل گروه پنجاه‌وپنج‌نفره‌ی انسان فانی آن را تهیه کرده است؟ و درواقع به امضای سی‌ونه نفر رسیده، که شمار قابل‌توجهی از آن‌ها برده‌دار بوده‌اند، و فقط در سیزده ایالت با آرای تعدادی کمتر از دو هزار مرد تأیید شده که از مرگ همه‌ی آن‌ها خیلی گذشته و دیگر فراموش شده‌اند؟ شهروند ما ممکن است در پاسخ بگوید: بالاخره ما در تغییر قانون اساسی‌مان با افزودن متمم آزادیم و پیش از این هم اکثراً چنین کرده‌ایم. بنابراین، قانون اساسیِ فعلی ما درنهایت منطبق بر رضایت ما است که امروز زندگی می‌کنیم. اما پیش از اینکه این پاسخ را بپذیریم، پرسش دیگری مطرح می‌کنم: آیا ما آمریکایی‌ها تابه‌حال فرصتی برای ابراز نظر درباره‌ی نظام قانون اساسی داشته‌ایم؟

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قانون اساسی آمریکا چقدر دموکراتیک است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری