اشراق در پاریس

۱۴۰,۰۰۰ تومان

 

شابک 9786003675858
موضوع اصلی ادبیات
موضوع فرعی داستان خارجی
نویسنده  جک کرواک
مترجم محمد رزازیان
سال انتشار 1399
نوبت چاپ 2
قطع کتاب رقعی
جلد کتاب شومیز
تعداد صفحه 216

اشراق در پاریس
اثر جک کرواک
ترجمه‌ی محمد رزازیان

دو داستان بلند «اشراق در پاریس» و «پیک» آخرین آثار جک کرواک، بنیان‌گذار نسل بیت، به‌شمار می‌روند. هر دو اثر بعد از مرگش در قالب یک کتاب منتشر شد. دنیای کرواک، دنیای داستان‌هایی است با راوی اول‌ شخص و زبانی صریح؛ دنیای اوج‌های زودگذر و بداهه‌گویی‌های مدام، به شیوه‌ی پیامبران نسل بیت. چیزی که از زل ‌زدن به گذری‌های جاده‌ها و بی‌خیالی ساکسیفونیست‌های هارلم درآمده بود، بداهه‌نویسی به غم‌انگیزی مغز پارانویازده‌ی جک کرواک.

نسل بیت از مهم‌ترین جریان‌های ادبی منتسب به هنرمندان پست‌مدرن آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رفت. هنرمندانی که متأثر از موسیقی جَز و ذن‌بودیسم، تمام شور و اندوه خود را با داستان‎خوانی در کافه‌های زیرزمینی و تجربه‌ی مواد و درنهایت پشت‌پا زدن به ارزش‌های حاکم بر جامعه، پیوند زده بود.

اشراق در پاریس و پیک در مقایسه با کارهای قبلی کرواک همچون «در جاده» و «زیرزمینی‌ها» از مغموم‌ترین و پیچیده‌ترین خودزندگی‌نامه‌های اوست. این کتاب آخرین نوشته‌ی کرواک پیش از مرگ است. نویسنده در عین روبه‌رو کردن خواننده با زبانی محاوره‌‌گون، از تأکید بر خلق لحظاتی هایکووار نیز ابا ندارد.

خلاصه داستان:

«اشراق در پاریس» ماجرای سفر شبه‌اسطوره‌‌ایِ نویسنده‌ای‌ الکلی و مبتلا به پارانویا است. به‌نوعی شرح آخرین سفر خود کرواک به پاریس در واپسین سال‌های عمر کوتاهش. او در جست‌وجوی گذشته‌ای نامعلوم، درگیر تصور مکاشفه‌ای آنی، اشراق، یا همان سَتوری، مکاشفه‌ای که به خیال او باید فقط در یک تاکسی رخ داده باشد.

«پیک» داستان یک نوجوان سیاه‌پوست است. انگار خود کرواک این بار در سفری جاده‌ای روایتگر عصر جدیدی شده که با برنامه‌های تلویزیونی و کافه‌های لب‌جاده‌ای و جوکباکس‌ها گره خورده است.

شخصیت نوجوان پیک در «اشراق در پاریس» برای بسیاری یادآور هاکلبری فین و برای برخی حتی خود کرواک است. بچه‌روستایی مبهوت و خیال‌پردازی که سال‌ها بعد در خیابان‌های مه‌گرفته‌ی پاریس درگیر مکاشفه‌ی طنزآمیزش با جهان می‌شود.

درباره‌ی نویسنده: 

جک کراواک نویسنده‌ و شاعر امریکایی، متولد ماساچوست. استعداد زیادی در ورزش به‌خصوص فوتبال داشت و در دانشگاه کلمبیا در رشته‌ی فوتبال تحصیل کرد، اما به دلیل مصدومیت نتوانست به فوتبال ادامه دهد و از دانشگاه اخراج شد. در این دانشگاه او با آلن گینزبرگ و ویلیام اس. باروز آشنا شد و این سه تبدیل به اعضای مرکزی نویسندگان نسل بیت شدند. یکی دیگر از دوستان کرواک در آن دوران نیل کسدی بود که با هم سفرهای جاده‌ای زیادی کردند و این سفرها الهام‌بخش بزرگترین کتاب کرواک به نام «در راه» شد. انتشار این کتاب موفقیت عظیمی بود و شهرت فراوانی برای او به ارمغان آورد.

کرواک در ۴۷ سالگی بر اثر خونریزی داخلی درگذشت. او یکی از محبوب‌ترین نویسنده‌های زمان خود بود و از نظر بسیاری از منتقدان ادبی، یکی از شاخص‌ترین چهره‌های ادبی قرن بیستم به شمار می‌رود.

برشی از رمان:

بعدازظهر آن روز، در کلیسای قدیمی سن‌ژرمن، چشمم به چندتا زن پاریسی افتاد که موقع دعا زیر آن دیوار باران‌زده و خون‌گرفته، در اصل زار می‌زدند. با خودم گفتم: «این هم از این، زنان پاریسی». یاد شکوه پاریسی افتادم که می‌تواند برای احمق‌های انقلابش زار بزند…

از دیگر آثار جک کراواک که توسط نشر نیماژ منتشر شده است می‌توان به «زیرزمینی‌ها» شاره کرد.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اشراق در پاریس”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناحیه کاربری